Messer er virksomhedernes Mekka

m13

Virksomheds- og branchemesser er populært som aldrig før både i Danmark og Europa. Til disse messer samles der ofte flere hundrede virksomheder, som har det til fælles, at de alle ønsker at udbrede deres netværk og potentielt skabe nye kunder eller leverandører.

Ikke kun for de store

Virksomhedsmesser er ikke kun for store og veletablerede virksomheder. Der findes et utal af messer, hvor små og mellemstore virksomheder sagtens kan deltage. Selv for enkeltmandsvirksomheder er der en del muligheder for at få sig et stærkt netværk. Der findes nemlig en del messer rundt omkring, hvor deltagergebyret er meget lavt – her kan de fleste altså være med.

Hvorfor skal jeg tage til virksomhedsmesse?

Du burde i stedet spørge, hvorfor du ikke skal tage til virksomhedsmesse. Med så mange forskellige virksomheder samlet på et sted er det meget usandsynligt, at der ikke er én eneste virksomhed, der ikke har interesse for dig enten i forhold til en ny kunde eller en ekstra leverandør. Messerne gør det med andre ord muligt at få landet nye salgsaftaler, partnerskaber eller leverandøraftaler, hvilket jo kun er positivt for dig.

Derudover får du som nævnt et større netværk, som du kan trække på. Et stort netværk kan være en kæmpe fordel fx i forbindelse med jobsøgning eller gratis rådgivning. Der er en grund til, at et nyt ordsprog er ved at finde fodfæste: ’Du er ikke stærkere end dit netværk’.

Hvad skal jeg huske, inden jeg tager afsted?

Det er vigtigt at have for øje hvilken slags messe, der er tale om. Har den relevans for dig og din forretning, eller er der andre muligheder, der er mere attraktive? Du skal desuden gøre op med dig selv, hvad du ønsker at få ud af messen. Leder vi efter en ny leverandør, der kan give os bedre priser, eller er det en salgsturné? Det er nemlig ikke alle messer, hvor det er god kutyme at være med blot for at sælge. Sørg derfor for at undersøge selve messens tema og formål, inden du begiver dig afsted.

Dernæst er det en rigtig god idé at have styr på alt den nødvendige oppakning, før din virksomhed drager til virksomhedsmesse. Her tænkes der især på markedsføringsmateriale, der retter opmærksomhed mod din stand på messen. En meget effektiv og almindelig ting at have med på messe er det såkaldte roll up banner. Dette er en anderledes form for banner, idet den kommer i en roll up udgave. Stiller du et roll up banner foran din messestand, øger du chancerne for, at relevante kunder/leverandører stopper hos dig og lytter.

Til sidst er det selvfølgelig vigtigt, at du er præsentabelt klædt, når du repræsenterer din virksomhed til selve messen. De fleste messedeltagere iklæder sig jakkesæt og skjorte, hvilket du også bør overveje for at passe ind.

Vi anbefaler, at du bestemt ikke kimser af mulighederne, som virksomhedsmesser tilbyder dig og din virksomhed. For mange virksomheder er messerne en uforløst mulighed for at øge konkurrencedygtighed og mersalg, der bare venter på at blive udnyttet til fulde.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *